POL-SKI INSTRUKTOR NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO ( etap 3)
POL-SKI INSTRUKTOR NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO
ETAP 3 – POZIOM 5 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI
ZADANIA
Celem kursu jest zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych do samodzielnego nauczania jazdy na nartach.
UPRAWNIENIA
1. Uprawnienia do samodzielnego szkolenia z ograniczeniami wynikającymi z konieczności okresowej weryfikacji.
2. Prawo do otrzymania legitymacji instruktora międzynarodowego – amatora (IVSI).
3. Możliwość ubiegania się o stopień Instruktora Zawodowego.
4. Prawo startu w Mistrzostwach Polski Instruktorów.
5. Prawo do okresowych doszkoleń (unifikacji).
WAŻNOŚĆ STOPNIA
Stopień Instruktora jest dożywotni. Podlega okresowej unifikacji w okresach trzyletnich.
ORGANIZACJA KURSU
Prawo organizowania i prowadzenia zajęć: Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa.
Prowadzenie zajęć: Instruktorzy Wykładowcy oraz Asystenci IW z ważnym stopniem.
WSTĘPNE CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE
Dokumentacje przygotowuje Biuro SITN.
WARUNKI UDZIAŁU W KURSIE
1. Ukończone 18 lat.
2. Ukończona szkoła średnia.
3. Posiadanie ważnego stopnia Młodszego Instruktora.
4. Odbycie kolejnego minimum 7-dniowego stażu w LSN jako Młodszy Instruktor. Staże powinny odbywać się pod nadzorem kierownika wyszkolenia szkoły, ale też przy jego pomocy i doradztwie. Praktyka musi być potwierdzona przez kierownika LSN wpisem do Indeksu szkoleń i praktyk w sportach śnieżnych.
SPOSÓB ORGANIZACJI KURSU:
Centralny Kurs Instruktorski odbywa się w trzech częściach realizowanych w ustalonej kolejności: teoretycznej, techniczno-sportowej i metodycznej. Zaliczenie poprzedzającej części warunkuje możliwość przystąpienia do kolejnej. Okres przerwy między drugą i trzecią częścią kursu nie może być większy niż rok, tzn. do części metodycznej można przystąpić po zaliczeniu części techniczno-sportowej najpóźniej w następnym sezonie.
CZĘŚĆ TEORETYCZNA
Kurs realizowany zdalnie w wymiarze 52 godzin lekcyjnych.
ZALICZENIE KURSU:
Na podstawie udziału w zajęciach online potwierdzonego uzyskaniem pozytywnego wyniku ze wszystkich testów sprawdzających wiedzę, realizowanych po każdym bloku tematycznym.
Absolwenci studiów co najmniej I stopnia kierunku wychowanie fizyczne lub kierunku sport oraz kierunków medycznych, na podstawie kserokopii dyplomu ukończenia studiów, mogą ubiegać się o zaliczenie jedynie części szkolenia tj.: anatomii i fizjologii wysiłku.
TREŚCI KURSU
WPROWADZENIE (2 GODZ.)
• Historia, struktura i zadania SITN. Nowe wyzwania
PSYCHOLOGIA/PEDAGOGIKA/SOCJOLOGIA (8 GODZ.)
• Wizerunek instruktora. Interakcja uczeń-instruktor, instruktor-uczeń, budowanie pozytywnych relacji. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania. Style prowadzenia zajęć i kierowania zespołami ludzi.
• Wybrane teorie psychologiczne w pracy dydaktycznej.
• Teoretyczne podstawy komunikacji społecznej. Przeszkody w skutecznym komunikowaniu się (bariery w komunikowaniu i ich przezwyciężanie). Andragogika.
• Społeczne uwarunkowania aktywności fizycznej – wymiar amatorski i profesjonalny. Pojęcie sportu i jego funkcje. Sport jako zjawisko kultury masowej. Sport a styl życia.
ANATOMIA FUNKCJONALNA (8 GODZ.)
• Układ kostno-stawowy (budowa, funkcje). Specyfika ruchów w stawach.
• Układ mięśniowy (budowa i funkcje). Grupy mięśniowe zaangażowane podczas jazdy na nartach.
• Układ oddechowo-krążeniowy, jego funkcje w odniesieniu do wysiłku w narciarstwie alpejskim.
• Neurologiczne podstawy uczenia się ruchów. Znaczenia równowagi, czucia głębokiego i kontroli wzroku.
• Ogólne działanie układu termoregulacji.
• Najczęstsze kontuzje narciarskie.
FIZJOLOGIA WYSIŁKU (6 GODZ.)
• Źródła energii dla mięśni. Opóźniona bolesność mięśniowa.
• Przyjmowanie płynów i żywienie podczas wysiłku narciarskiego.
• Wysiłek fizyczny w niskich temperaturach otoczenia.
• Zintegrowana odpowiedź ustroju na niedotlenienie wysokościowe.
• Aspekty zmęczenia obwodowego i ośrodkowego. Przetrenowanie.
• Cele rozgrzewki i przerw wypoczynkowych;
• Odnowa biologiczna oraz regeneracji po wysiłku narciarskim.
BIOMECHANIKA (4 GODZ.)
• Kinematyka:
– anatomiczny opis ruchu,
– wielkości opisujące ruch prostoliniowy,
– wielkości opisujące ruch obrotowy,
– związek wielkości liniowych z kątowymi,
– ruch jednostajnie przyspieszony.
• Dynamika ruchu postępowego:
– siły,
– zasady dynamiki
– ruch prostoliniowy,
– pęd ciała i popęd siły
– zasada zachowania pędu,
– grawitacja, ciężar i rzut pionowy,
– tarcie.
• Dynamika ruchu obrotowego:
– moment siły,
– zasada dynamiki ruchu obrotowego,
– moment bezwładności i zasada zachowania momentu pędu,
– środek ciężkości i środek masy,
– równowaga i stabilność ciał,
– dźwignie,
– siła dośrodkowa i przyspieszenie dośrodkowe.
• Praca, moc i zasada zachowania energii.
• Filmowa analiza ruchu.
PODSTAWY PRZYGOTOWANIA FIZYCZNEGO NARCIARZY ALPEJSKICH (8 godz.)
• Charakterystyka dyscypliny.
• Zdolności motoryczne warunkujące skuteczną jazdę na nartach.
• Metody oceny sprawności fizycznej.
• Podstawy kształtowania sprawności fizycznej u narciarzy alpejskich.
• Wpływ kompensacji ruchowych na technikę narciarską.
ASPEKTY PRAWNE PRACY INSTRUKTORA (4 GODZ.)
• Status prawny instruktora narciarstwa zjazdowego – zagadnienia prawne związane z prowadzeniem działalności szkoleniowej w zakresie nauczania narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Formy stosunków prawnych z uczniem i ewentualnym pracodawcą.
• Czynności formalne i nieformalne, które należy wykonać aby rozpocząć działalność instruktorską w terenie prowadzenia zajęć z uwzględnieniem krajów europejskich.
• Przepisy i zwyczaje regulujące zasady aktywności narciarskiej na terenach zorganizowanych i prawnie chronionych (rodzaje ochrony prawnej obszarów przyrodniczych i dozwolone aktywności narciarskie na ich terenie).
• Zasady organizacji imprez na śniegu z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i regulacji prawnych (np. podmioty, które należy powiadomić o planowanym przedsięwzięciu).
• Aspekty prawne udzielania pierwszej pomocy na obszarach górskich
• Ubezpieczenia: EKUZ, NNW i odpowiedzialności cywilnej. Rodzaje odpowiedzialności instruktora. Kiedy nie działa ubezpieczenie.
ORGANIZACJA ZAWODÓW SPORTOWYCH I REKREACYJNYCH (4 GODZ.)
• Rodzaje i funkcje imprez sportowo-rekreacyjnych. Zadania organizatora. Elementy programu imprezy.
• Tworzenie regulaminu imprezy. Zasady bezpiecznego udziału w zawodach amatorskich i imprezach na śniegu.
• Rola marketingu w działalności sportowej. Sposoby sponsorowania przedsięwzięć sportowo-rekreacyjnych.
• Zasady współpracy z otoczeniem (np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami i sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
• Zasady bezpiecznego użytkowania stoku podczas zawodów narciarskich. Zasady bezpiecznego ustawiania trasy slalomów oraz strefy startu i mety.
METODYKA NAUCZANIA NARCIARSTWA (4 GODZ.)
• Charakterystyka procesu uczenia się.
• Czynniki determinujące szybkość i jakość uczenia się.
• Etapy kształtowania nawyku ruchowego.
• Dydaktyczne zasady nauczania.
• Metody, formy i środki nauczania czynności ruchowych.
• Zasady budowy jednostki lekcyjnej i krzywa natężenia wysiłku.
• Zasady udzielania informacji zwrotnej.
EWOLUCJA TECHNIK NARCIARSKICH W UJĘCIU HISTORYCZNYM (2 godz.)
• Techniki końca XIX w.
– Skandynawia: Telemark, Christiania – Sondre Norheim NOR,
– Alpy: Łuk alpejski – Mathias Zdarsky CK
• Techniki początku XX w. łączenie kątowego i równoległego prowadzenie nart w skręcie
• Technika rozmachowo wychyleniowa (Tony Seelos, 1936)
• Techniki kontrrotacyjne (wedeln – Steffan Kruckenhauser, biodrówka – Stein Eriksen, technika wewnątrz ramienna – Tony Sailer)
• Techniki rotacyjne (leger – Jean Claude Killy)
• Zmiany w technice wywołane nowymi możliwościami sprzętowymi)
• Techniki kroczące (przesiadka – Ingemar Stenmark)
• Techniki cięte (Alberto Tomba)
• Techniki curving’owe (Mario Reiter, 2005)
• Techniki ślizgowo-cięte Ted Ligetty, 2015)
• Wpływ alpejskich technik na kształt polskiego programu nauczania narciarstwa
• Kongresy INTERSKI – próby unifikacji techniki narciarskiej
• Główne czynniki determinujące rozwój techniki jazdy na nartach.
NARCIARSTWO ALPEJSKIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI (2 GODZ.)
• Historia narciarstwa alpejskiego osób niepełnosprawnych (ON)
• Ruch paraolimpijski i jego pryncypia: wartości paraolimpijskie, organizacje sportowe działające na rzecz sportu ON
• Konkurencje i zasady współzawodnictwa osób niepełnosprawnych (przepisy, zawody, klasyfikacja)
• Sprzęt wspomagający nauczanie narciarstwa osoby niepełnosprawnej
• Korzyści dla instruktora i szanse dla ucznia – efekty pracy z osobą niepełnosprawną
OPRACOWANIE: IW KATARZYNA GÓRSKA
CZEŚĆ TECHNICZNO-SPORTOWA
CZAS TRWANIA KURSU: 8 DNI
– 1 dzień: wieczorne spotkanie organizacyjne, zajęcia w grupach,
– 2-7 dzień: zajęcia na śniegu w wymiarze minimum 6 godzin lekcyjnych dziennie (w tym testy sportowe) oraz zajęcia teoretyczne: wykłady, warsztaty, seminaria i sprawdziany wiedzy,
– 8 dzień: egzamin z jazdy technicznej oraz ewentualnie kontynuacja sprawdzianów wiedzy.
PROGRAM:
TEORIA
– Teoretyczne podstawy techniki jazdy na nartach – minimum 4 godz.
– Analiza wideo nagranych przejazdów – minimum 6 godz.
– NRS (część zjazdowa) – minimum 2 godz.
– Seminarium (sprzęt i ekwipunek, przygotowanie ślizgów i krawędzi nart) – 3 godz.
PRAKTYKA
– Doskonalenie jazdy technicznej
– Doskonalenie jazdy sportowej (SL i GS)
EGZAMIN
Egzamin składa się z 3 części:
– Teoria
– Test Sprawnościowy SL i GS
– Jazda techniczna
TEORIA
Znajomość zagadnień teoretycznych weryfikowana jest przez kadrę kursu w 3 blokach tematycznych w skali 0-10 pkt:
– Teoretyczne podstawy techniki jazdy na nartach (w formie pisemnej, minimalny wynik zaliczenia – 7 pkt)
– NRS (w formie pisemnej, minimalny wynik zaliczenia – 7 pkt)
– Szczegółowa analiza technik narciarskich – (w formie ustnej, minimalny wynik zaliczenia – 7 pkt)
TEST SPRAWNOŚCIOWY SL I GS
Testy sprawnościowe GS i SL przeprowadza kadra kursu. Wynik stanowi suma punktów z dwóch konkurencji SL i GS obliczana wg. Zasad Ogólnych. Należy uzyskać łącznie minimum 14 pkt. W przypadku uzyskania wyniku 12 lub 13 pkt, dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego, poprzez nadrobienie brakujących punktów w jeździe technicznej, w stosunku 1:2 tj. jeden brakujący pkt w sporcie należy nadrobić dwoma w jeździe technicznej (zalicza wynik np. 13 pkt ze sportu przy min. 37 pkt z jazdy technicznej; 12 pkt ze sportu przy min. 39 pkt z jazdy technicznej).
Osoby w wieku 45 lat i starsze, aby zaliczyć testy sprawnościowe, muszą uzyskać łącznie minimum 12 pkt bez konieczności nadrabiania brakujących punktów w jeździe technicznej.
JAZDA TECHNICZNA
Egzamin z jazdy technicznej prowadzą egzaminatorzy wyznaczeni przez Kierownika Komisji Egzaminacyjnej. Ocenia się 4 umiejętności, każdą w skali 0-10 pkt:
– Skręt równoległy NW
– Śmig lub skręt równoległy krótki
– Skręt równoległy długi
– Jazdę terenową
W tej części egzaminu należy łącznie uzyskać minimum 28 pkt.
Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum punktów z każdej jego części.
EGZAMIN POPRAWKOWY
Zakłada się możliwość poprawy jedynie w przypadku niezaliczenia jednej z trzech części egzaminu. Jej poprawa odbywać się może podczas kolejnych edycji kursów techniczno-sportowych CKI. Do zaliczenia części teoretycznej i jazdy technicznej można również przystąpić w innym, wyznaczonym przez Prezesa SITN terminie. Zaległa część egzaminu należy zaliczyć najpóźniej do końca kolejnego sezonu zimowego.
DOKUMENTACJA KOŃCOWA:
Kierownik zobowiązany jest niezwłocznie po zakończeniu kursu przeprowadzić wśród uczestników anonimową ankietę dotyczącą jakości szkolenia.
Do Biura SITN kierownik kursu zobowiązany jest dostarczyć:
• KARTĘ EGZAMINACYJNĄ,
• opinie o Asystentach odbywających staż,
• wyniki ankiety.
CZĘŚĆ METODYCZNA
Czas trwania kursu: 8 dni
– 1 dzień: wieczorne spotkanie organizacyjne, zajęcia w grupach,
– 2-8 dzień: zajęcia na śniegu w wymiarze minimum 6 godzin lekcyjnych dziennie oraz zajęcia teoretyczne: wykłady, warsztaty, seminaria i sprawdziany wiedzy.
PROGRAM:
TEORIA
– Zagadnienia z zakresu metodyki nauczania narciarstwa – minimum 2 godz.
– Planowanie szkolenia narciarskiego –minimum 2 godz.
– Kompetencje społeczne instruktora – minimum 2 godz.
– Tematyka uzupełniająca obejmująca aktualne zagadnienia związane z nauczaniem narciarstwa – minimum 4 godz.
PRAKTYKA:
– metodyka nauczania narciarstwa i doskonalenie warsztatu instruktorskiego
EGZAMIN:
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.
EGZAMIN TEORETYCZNY OBEJMUJE:
1. Egzamin pisemny weryfikujący wiedzę z zakresu:
– Metodyki szkolenia narciarskiego.
– Kompetencji instruktora narciarstwa.
Każdy z 2 bloków tematycznych jest punktowany w skali od 1 do 10. Aby zaliczyć tę część egzaminu należy uzyskać minimum 14 pkt.
2. Egzamin ustny weryfikuje wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki nauczania narciarstwa.
Wynik wyrażony jest w puntach od 1 do 10. Aby zaliczyć tę część egzaminu należy uzyskać min. 7 pkt.
Obie części egzaminu teoretycznego przeprowadzone są w ostatnich dniach trwania kursu.
EGZAMIN PRAKTYCZNY:
Weryfikacja wiedzy i umiejętności praktycznych odbywa się w trakcie trwania całego kursu. Ocenie podlegają następujące elementy:
1. Przygotowanie i prowadzenie rozgrzewki oraz części głównej lekcji narciarskiej na podstawie opracowanego wcześniej konspektu.
2. Sposób komunikacji, zaangażowanie i kreatywność.
Wymienione elementy podlegają ocenie wyrażonej w puntach od 1 do 10. Aby uzyskać zaliczenie części praktycznej egzaminu należy uzyskać min. 7 pkt w każdym z dwóch obszarów.
Aby zakończyć kurs z wynikiem pozytywnym należy zaliczyć wszystkie składowe egzaminu teoretycznego i praktycznego.
3. Krótki egzamin z prowadzenia zajęć na śniegu w j. angielskim.
Niezaliczenie egzaminu językowego nie rzutuje negatywnie na otrzymanie stopnia POL-SKI Instruktor (PRK#5), natomiast uniemożliwia otrzymanie prawa do przystąpienia do Międzynarodowego Stowarzyszenia Instruktorów (ISIA) i tym samym nabywania rocznego znaczka ISIA (ISIA Stamp).
Od sezonu 2023/2024 prawo do przystąpienia do ISIA obok Instruktorów Zawodowych (PRK#6) uzyskują osoby posiadające kwalifikację POL-SKI Instruktor Narciarstwa Alpejskiego (PRK#5).
WYMAGANIA, ABY INSTRUKTOR OTRZYMAŁ ZNACZEK ISIA
Instruktor zobowiązany jest do okresowych doszkoleń co 3 lata, które są warunkiem potwierdzenia aktualności kompetencji szkoleniowych POL-SKI Instruktora (PRK#5) oraz nieobligatoryjnego członkostwa w ISIA. Wypełnienie tego warunku umożliwia nabycie rocznego znaczka ISIA. Przynależność do ISIA wymaga ciągłości opłacania składek.
Od sezonu 2023/2024 dokumentami, na których przykleja się ISIA Stamp są nowe plastikowe karty zawodowe (legitymacje) POL-SKI Instruktor (PRK#5) oraz POL-SKI Instruktor Zawodowy (PRK#6).
EGZAMIN POPRAWKOWY
Przy zaliczonej części praktycznej egzaminu dopuszcza się możliwość poprawy niezaliczonej części teoretycznej (pisemnej lub ustnej) w wyznaczonym przez kadrę kursu terminie do 3 miesięcy po zakończeniu kursu.
Nie przewiduje się dodatkowego egzaminu poprawkowego z części praktycznej. Nieuzyskanie wymaganej ilości punktów, skutkuje koniecznością powtórzenia całej części metodycznej CKI najpóźniej w dwóch kolejnych sezonach zimowych. Przekroczenie tego terminu skutkuje koniecznością powtórzenia CKI począwszy od części techniczno-sportowej.
DOKUMENTACJA KOŃCOWA:
Kierownik zobowiązany jest niezwłocznie po zakończeniu kursu przeprowadzić wśród uczestników anonimową ankietę dotyczącą jakości szkolenia.
Do Biura SITN należy dostarczyć:
• KARTĘ EGZAMINACYJNĄ,
• opinie o Asystentach odbywających staż,
• wyniki ankiety,
• pisemne sprawozdanie z przebiegu kursu.
Aktualizacja na sezon 2023 /2024 Kraków, 14.10.2023 r. Wytyczne Szkolenia str. 22-29
Uwaga: podajemy dane historyczne dotyczące państwowego stopnia instruktora rekreacji lub sportu.
W sezonie 2010/2011 odbył się po raz ostatni kurs teoretyczny na państwowy stopień instruktora rekreacji (IRR). Od sezonu 2011/2012 rozpoczęto szkolenie na państwowy stopień instruktora sportu w rozumieniu "Ustawy o sporcie" z roku 2010. Organizowaliśmy kursy teoretyczne w tym zakresie na podstawie zgody wydanej przez Ministerstwo. UWAGA: wg wyjaśnień Ministerstwa Sportu stopień instruktora sportu uzyskany przed wejściem w życie Ustawy o sporcie z roku 2010 nie odpowiada wymogom szkoleniowo-programowym w rozumieniu ustawy z 2010 roku.
Po deregulacji zawodu instruktora (23.08.2013 r.) organizujemy kurs teoretyczny na stopień instruktora sportu (porozumienie PZN - SITN PZN - AWF). Zakończenie tej organizacji kursu teoretycznego nastąpiło w sezonie 2019/2020.
Od sezonu 2021/2022 Kurs Instruktora PZN odbywa się w 3 częściach.